På udstillingen “Trækfugle” på Kirsten Kjærs Museum er 5 malerier fra serien Papaver variabilis af Bodil Brems hængt side om side med 8 blomstermalerier af Kirsten Kjær. De har en dialog og deler en begejstring – – Kirsten Kjærs billeder er meget enkle, Bodil Brems´ er helt gennemmalede.
Deltagelse i SUBROSA – blomsten i nordisk samtidskunst i 2000 inspirerede serien Papaver variabilis. Udstillingen markerede, at det var 100 året for kvinders adgang til kunstakademiet i København. Her var de ofte henvist til kun at male blomster. Det skabte en modstand hos Bodil Brems, og i trods mod pænheden udarbejdede hun genmanipulationer/forbedringer af valmuen. Et foto varieres på computeren som en parallel til gartneren, der ændrer en virkelige blomst via en styret bestøvning. De nye valmuer i ændrede former og farver bruges som forlæg til Papaver variabilis – males på lærred, noget nyt er skabt og ingen planter berørt.
Mødet mellem Kirsten Kjær og Bodil Brems sker gennem 2 temaer: Vinden i landskabet og blomsterne. Kirsten Kjær er opvokset i Thy. Egnen har få og små blomster. De giver en umiddelbar glæde, en mildhed til det karrige landskab, og de må have inspireret hende gennem opvæksten. I Thy drejer vinden træerne i uventede former – et vindens portræt – den er en følgesvend, et livsvilkår og opleves ofte som modvind. Den giver en sejhed, stædighed og energi, og præger mennesker som den præger træer – måske bliver man afhængig af modstand. Trækfugle flyver ud og vender tilbage – lærer modstanden, modvinden at kende og bruger medvinden – Kirsten længtes ud og længtes tilbage – det vækker genklang.
Udstillingen var åben på Kirsten Kjærs Museum fra den 5. august til den 24. september 2023.”